Περί μόδας, κυκλικής οικονομίας και βιώσιμης ανάπτυξης
Περί μόδας, κυκλικής οικονομίας και βιώσιμης ανάπτυξης: Μπορούμε και καλύτερα
Στον απόηχο της Fashion Revolution Week, που έλαβε σε πάνω από 100 χώρες σε όλον τον κόσμο, αναλογιζόμαστε τους προβληματισμούς, αλλά και την ελπίδα για το μέλλον. O παγκόσμιος αυτός θεσμός, για σχεδόν 10 χρόνια, μετά το τραγικό δυστύχημα στο Rana Plaza, αγωνίζεται με πάθος για μια καθαρή, ασφαλή, δίκαιη, διαφανή και υπεύθυνη βιομηχανία μόδας. Σε μία βιομηχανία, που θέλουμε να αποκαταστήσει το περιβάλλον, εκτιμώντας τους ανθρώπους πάνω από την ανάπτυξη και το κέρδος. Και αγωνιζόμαστε και εμείς μαζί τους.
To πρόβλημα του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της μόδας είναι εδώ και χρόνια γνωστό, και χειροτερεύει. Οι συζητήσεις για την κλιματική αλλαγή έχουν πολλαπλασιαστεί. Πάραυτα, η βιομηχανία της fast fashion φαίνεται να ανθεί. Μπορεί να έχουμε στο μυαλό μας ότι η βιώσιμη ανάπτυξη απασχολεί τους ανθρώπους, όμως δεν ξέρω αν επικοινωνούμε το πρόβλημα με το σωστό τρόπο.
Η λέξη «βιωσιμότητα» είναι μία λέξη ζωτικής σημασίας, όμως έχει διαφορετική σημασία για τους εμπλεκόμενους στο χώρο, αφού πχ. για ένα μάνατζερ μπορεί να είναι η μείωση του κόστους παραγωγής, για ένα brand η αύξηση του κέρδους με το λιγότερο δυνατό κόστος για να είναι βιώσιμο, ενώ για κάποιον σχεδιαστή η χρήση υφασμάτων και η σχεδίαση μίας συλλογής που θα έχει το λιγότερο δυνατό αντίκτυπο στο περιβάλλον.
Αυτό, όμως, θα πρέπει να αλλάξει με γνώμονα και οδηγό την εταιρική κοινωνική ευθύνη. Τα θέματα που αντιμετωπίζουμε είναι πολύπλοκα, πολυεπιπεδικά και σημαντικά με τη βιωσιμότητα να γίνεται ένα με την υπευθυνότητα. Γι’ αυτό και η Vanessa Friedman πρότεινε, κατά τη διάρκεια της Copenhagen Business Summit, να αντικατασταθεί ο όρος «βιωσιμότητα» με τον όρο «υπευθυνότητα». Κανείς δεν θέλει να τον θεωρούν οι άλλοι «ανεύθυνο».
Κατά τη διάρκεια της Fashion Revolution Week, έλαβε εδώ στην Ελλάδα μία σωρεία δράσεων, που μονοπώλησαν το ενδιαφέρον όλων αυτών που θέλουν να μάθουν για τη βιωσιμότητα στη μόδα, την κυκλική οικονομία, να ανταλλάξουν επιχειρηματικές εμπειρίες, να μάθουν πως μπορούν να γίνουν καλύτεροι και να συνδράμουν πιο αποτελεσματικά στην προστασία του περιβάλλοντος.
Η κυκλική βιομηχανία της μόδας παρουσιάζει σημαντικές ιδιαιτερότητες.
Πρώτον είναι πολύ δύσκολη η ανεύρεση προμηθευτών
…Και δεύτερον πρόκειται για ένα μοντέλο όχι βραχύχρονης οικονομικής βιωσιμότητας, δεδομένου ότι το όποιο κέδρος δεν θα έρθει με την πρώτη πώληση, αλλά με τη δεύτερη ή την τρίτη. Το SKiN iT, για παράδειγμα, συνεργάζεται με προμηθευτές από εταιρίες εξωτερικού, στους οποίους μπορεί να επιστραφεί το ρούχο, το οποίο κατασκευάστηκε με δικά τους υφάσματα, για να γίνει πάλι νήμα με μηχανική επεξεργασία. Συμμετέχει, επίσης, στην πρώτη πορτογαλική θερμοκοιτίδα μόδας, υπό την αιγίδα της Πορτογαλικής Πρεσβείας σε συνεργασία με τη σχολή μόδας Athens Fashion Club “GrowSustainableinPortugal”.
Γιατί;
Γιατί θέλουμε να γίνουμε καλύτεροι, να βρούμε περισσότερους βιώσιμους προμηθευτές, να σχεδιάσουμε ακόμη καλύτερα ρούχα; Βελτιώνοντας εμάς τους ίδιους, θα βάλουμε το δικό μας, μικρό λιθαράκι στη βιομηχανία της μόδας… Και κατ’ αυτόν τον τρόπο, η δευτερογενής ύλη θα μπορεί να ανακυκλώνεται συνεχώς, αποκτώντας έναν πρωτογενή, βιώσιμο, κύκλο ζωής, μέσα σε ένα μη γραμμικό μοντέλο οικονομίας. Αυτή είναι μία σημαντική προστιθέμενη αξία, από ένα νέο brand. Και αυτό, γιατί το προϊόν αποκτά αξία όχι όταν περιέρχεται στον καταναλωτή, αλλά όταν ο καταναλωτής αποφασίζει να το επαναχρησιμοποιήσει. Συνεπώς, η οικονομική βιωσιμότητα είναι ένα πολύ μεγάλο ζήτημα για τις νέες μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Το SKiN iT συμμετείχε στη συζήτηση περί κυκλικής οικονομίας στα πλαίσια του project “Earth Dialogues”. Εκεί, με μεγάλη μας χαρά είδαμε συνειδητοποιημένο, νέο κόσμο που ενδιαφερόταν για το περιβάλλον και το who made my clothes. Ακούσαμε και άλλους νέους επιχειρηματίες να παρουσιάζουν τις δικές τους δράσεις καθώς και το δικό τους όραμα και αγώνα για ένα καλύτερο μέλλον. Συζητήσαμε και ανταλλάξαμε απόψεις για το πώς μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι.
Γιατί όλοι μαζί μπορούμε. Και μπορεί ο κόσμος να ακούσει, αρκεί να πούμε το σωστό μήνυμα με το σωστό τρόπο.
Πηγή: https://artandyou.gr/peri-modas-kuklikis-oikonomias-kai-viwsimis-anaptuksis/